איך מקימים אתר שומר שבת?

רוב אתרי האינטרנט בעולם זמינים לגישה באופן רצוף, כולל בשבתות ובחגים. אם מעוניינים באתר כשר, האם זה אפשרי? כיצד משיגים זאת? ואילו השלכות יש לכך, שחשוב לדעת?

מה זה אתר שומר שבת?

אתר שומר שבת הוא אתר שבעליו מעוניינים להפסיק את פעילותו למשך השבת (או החג), ולהחזירו לפעילות בצאת השבת. במקרים מסוימים האתר ירד לחלוטין מהאוויר, ובמקרים אחרים האתר יישאר באוויר אך לא ניתן יהיה לעשות בו שימוש. אתר כזה מתאים לאנשים שמעוניינים להתאים את העסק שלהם לאמונותיהם, וגם כדי לפנות לקהל שומר שבת.

שילוב אתגרים

למרות שמדובר בנושא לא מסובך במיוחד למימוש, אתר שומר שבת הוא בכל זאת רעיון אשר כרוך בכמה וכמה נקודות יוצאות דופן. יותר מכך – הוא מערב שיקולים משני תחומים מקצועיים שונים, אם כי כאלה אשר הולכים ביחד: הקמת אתרים וקידום אתרים. למעשה, ישנם אנשי מקצוע אשר מתמחים בשני אלה גם יחד. במקרה הנוכחי, שאלנו את עידן בן אור בנדון (עידן הוא בין המומחים הבולטים בארץ לנושאים אלה והוא אף מתמחה בבניית אסטרטגיות שיווק מחוץ לקופסא). כפי שתראו עוד מעט, ניתן לומר שאתר שומר שבת הוא אתר רגיל, עם כמה שינויים קטנים מסביבו, בכדי להתאים אותו לדרישות מיוחדות אלה. בכלל – אתרי אינטרנט הם עניין גמיש ביותר, אשר מותאם כדבר שבשגרה למגוון דרישות מיוחדות. בואו נראה מה זה אומר בפועל, בהקשר שמירת שבת:

הגדרת דרישות

ראשית, יש להגדיר בבירור מה אתם רוצים להשיג.

מה רוצה הקהל שלכם?

הקהל לאתר עשוי להיות בעל גישות שונות לנושא שמירת השבת. החל מחילונים שהדבר לא משנה להם ועד הדתיים המחמירים ביותר.

איפה הקהל נמצא ובאילו אזורי זמן?

חשוב לוודא את העניין כדי להתאים את הדרישות שלכם לכך.

כיצד תרצו להתאים זאת לדרישות הקהל?

ניתן טכנית לנסות ולהתאים את פעולת האתר באופן אישי לכל גולש, מבחינת שמירת שבת וחג. זה כנראה לא רעיון טוב במיוחד, מסיבות רבות. גישה פשוטה יותר, היא להתאים את האתר לגולשים בעלי הדרישות המחמירות ביותר.

המועדים שבהם מדובר – לא רק ימי שבת, אלא גם חגי ישראל השונים.

איך מקימים אתר שומר שבת?

הבנת שיקולי ההלכה

חיוני כמובן להבין את שיקולי ההלכה הרלוונטיים לנושא זה. זאת, בהתאם לגישת לקוחותיכם שיגלשו לאתר ואם אתם דתיים, מן הסתם גם לפי גישתכם האישית. אלה שתי נקודות ממחישות:

– ההבדל שבין הפעלת אתר רצופה (מה שאתם עושים), לבין שימוש יזום באתר בשבת (מה שהלקוח שלכם עושה).

– באתרי מסחר, היבטי מקח וממכר בשבת וחג, עשיית רווח בשבת ואיסור שטרי הדיוטות.

הבנת ההשלכות לשיווק

מחד, השבתת האתר בשבתות וחגים תפגע במידה מסוימת בשיווק. פחות גולשים יגיעו אליו בזמנים אלה, שהם דווקא זמנים בהם אנשים רבים פנויים יותר וגולשים באינטרנט. ברמה הטכנית, גם סורקים של מנועי חיפוש לא יוכלו לגשת אליו בשבת וזה לא אידיאלי מבחינת קידום האתר. מאידך, לקוחותיכם הדתיים יעריכו זאת (היבט מסייע לשימור לקוחות ושיווק מפה לאוזן). וכמובן, אם אתם דתיים, נכנסים לתמונה שיקולים אישיים שעשויים להכתיב החלטות והם חשובים יותר משיקולי שיווק.

מה דרוש בפועל

  • הסתייעות במומחים – סיוע של מומחי קידום אתרים והקמת אתרים.
  • פתרון טכני לסגירת האתר – זה יכול להיות תוספי וורדפרס או שירותים מסייעים (דוגמת HolyClock).
  • פתרון לאתגר אזורי הזמן – מענה טכני לזיהוי אזור הזמן של הלקוח הנכנס לאתר והתאמת סגירת האתר לפיו.
  • פתרונות לאתגרים ספציפיים – בהתאם לנסיבות ולהחלטות שתיקחו, תמשיכו בעזרת המומחים הטכניים למציאת פתרונות לאתגרים ספציפיים. למשל, ליידע לקוחות מתי האתר לא פעיל. דוגמה נוספת: קבלת תשלום לרכישה שבוצעה בשבת, רק אחרי יציאת שבת.

לסיכום

בשורה התחתונה, מי שמשקיעים בהקמת אתר, ימצאו שהיבט שמירת השבת "שלו" ניתן לפתרון מהיר ופשוט יחסית.

העיקר, הוא להבין מה בדיוק רוצים ולהבטיח שהדבר ממומש באופן איכותי.